2023-2024 Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Hizmetleri Bölümü Araştırma Raporumuz Yayında

2023-2024 Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Hizmetleri Bölümü Araştırma Raporumuz Yayında

22.04.2024 1068

Bu çalışmanın amacı, psikolojik danışmanların ideal sınıf rehber öğretmenlerine ilişkin algıların araştırılmasıdır. Bu amaçla birlikte yapılan çalışma, nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik desen olarak tasarlanmış ve repertory grid tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın özelliklerinden kaynaklı sebeplerle araştırmada ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya katılımda, psikolojik danışmanların meslek hayatları içerisinde en az üç görece iyi olmayan ve en az üç iyi sınıf rehber öğretmeni olarak nitelendirdiği ve tanıdığı toplam altı sınıf rehber öğretmeniyle çalışmış olması ve araştırmaya gönüllü bir şekilde katılım sağlamaları ölçüt olarak belirlenmiştir. Iğdır ili merkez ilçede yer alan farklı kademelerde görev yapan ve seçkisi yönteme dayalı olarak belirlenen Iğdır’da görev yapan 20 psikolojik danışman araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma grubundan elde edilen veriler, yapılandırılmış bir görüşme tekniği olan “Repertory Grid” ile elde edilmiştir. Repertory Grid’in çözümlenmesi sonucunda araştırmaya dahil olan psikolojik danışmanların ideal sınıf rehber öğretmeni niteliklerine ilişkin ürettikleri 200 bilişsel kurgu 5 ana başlık altında gruplandırılmıştır. Bu başlıklar; (i) olumlu kişilik özellikleri, (ii) sınıf yönetimi becerileri, (iii) iletişim becerileri, (iv) alan bilgisi becerileri, (v) gelişime açık olma becerileri şeklindedir. bilişsel kurguların cinsiyet değişkenine göre değişkenlik gösterip göstermediği incelendiğinde ise; kadın psikolojik danışmanlarda iletişim becerilerine ilişkin bilişsel kurgular ilk sırayı alırken erkek psikolojik danışmanlarda ilk sırayı olumlu kişilik özellikleri tutmaktadır. Hem kadın psikolojik danışmanlarda hem de erkek psikolojik danışmanlarda önem sırasına göre ilk üç sıra cinsiyete göre sıralamada değişkenlik gösterse de olumlu kişilik özellikleri, sınıf yönetimi becerileri ve iletişim becerileri olarak aynı başlık altında toplanmaktadırlar. Aynı şekilde kadın psikolojik danışmanlar yalnızca alan bilgisi becerilerinde ana kurgu oluşturmazken erkek psikolojik danışmanlar alan bilgisi becerilerinin yanı sıra gelişime açık olma bilişsel kurgusunda ana kurgu oluşturmamışlardır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda bazı öneriler sunulmuştur.

Anahtar Sözcükler: psikolojik danışman, ideal sınıf rehber öğretmeni, bilişsel kurgu, repertory grid.

 


ARAŞTIRMA RAPORUNA ULAŞMAK İÇİN BURAYI TIKLAYINIZ.